Isnin, 16 Januari 2017

Minggu ke-2 January Action Learned Buat Website

Kalau minggu 1st aku dok hectic daftarkan anak ke sekolah , minggu ke-2 lain pulak cerita nya. Start dari Isnin hingga Selasa aku bergegas siapkan website company Summit Features yang dah berminggu-minggu tergendala. Bukan sebab malas , tapi blur atau bahasa psychology nya Ilham tak muncul - block.

Dulu masa di TM aku pernah juga belajar guna html, css dan banyak lagi term programming yang aku tak biasa masa belajar (dulu ambik grafik, belajar buat design je, coding2 tak belajar, huhuhu)

So lepas bos dah tuntut website yang dia suruh tukar tu, aku pong terkocoh2 bertanya kepada webmaster sebelum ni, En Hafis. So bila komunikasi pong dengan hanya menggunakan Wassapp , last2 terpaksa juga menggunakan pakcik google untuk setelkan.

Berikut antara kronologi how to build a website for dummies , haha ;

ISNIN , 09/01/2017 - 
Dapatkan crack & tutorial adobe muse untuk tukar website. Dapatkan detail hosting dan cara nak upload dari adobe muse ke hosting.

SELASA , 10/01/2017 - 
Download crack & installing progress , tutorial sambil buat. PC operate berat sebab adobe muse boleh tahan juga besar memory nya. Terdapat error masa install, beberapa komponen missing di system32 , search google & youtube how to solve installing error.

RABU , 11/01/2017 - 
Edit guna template tutorial , proses try to upload FTP tak berjaya sebab kena upgrade premium Typekit , which mean adobe muse keluar error 500 sebabkan template guna yang premium tapi kita pakai yang pirate. Cuba register adobe creative cloud , ingat boleh dapat typekit free, tapi kena bayar kalau nak guna. Bukan murah noo.

KHAMIS , 12/01/2017 - 
Guna free web editor wix.com untuk content pantas , just muka depan edit guna muse untuk fast action & temporary period. Updating alamat, tahun dan aktiviti EMG di paparan content.

Next Progress - Try dapatkan trafik untuk fanpage & web summit features dengan knowledge yang ada. Website dan Fanpage akan dikemaskini dari masa ke masa.

Hari Jumaat terus berguru dengan SIfu Raja Kamil cara mana nak dapatkan trafik. Umpama ada kedai tapi takde trafik, memang bungkus la kedai. Huhuhu , ini nanti aku cerita lain.

Tiada ulasan: