Isnin, 7 Disember 2015

Suatu Masa Dulu... Cita-Cita Nak Jadi Kartunis Kononnya.

Suatu masa dulu , hobi aku adalah melukis kartun .

Pernah juga lah buat komik sendiri yang dilukis atas kertas A4 dilipat dua dan berkalam kan pensel. Almaklum time tu masih sekolah rendah dengan kapasiti pengetahuan yang belum berkembang luas. Apa yang ada kat tangan tu la boleh buat bahan berkarya. Lepas lukis, boleh pula jual kat rakan-rakan sebaya. Bukan tu je, dengan adik sendirik pong aku jual senaskah 5sen, sampai mak aku marah "dengan adik sendirik pong nak berkira!".

Huhuhuhu. Memang tak boleh lupa part tu, jual komik rege 5sen. Apa la yang ada dalam benak kepala aku masa tu, nak jadi macam Ujang Budak Minang gak nye.

Bila besar sikit, sekitar umur 15 ke 17 tahun, pengaruh Majalah Ujang dengan manga Dragon Ball memang tengah musim time tu. Siap buat komik sendirik dengan storyline ala-ala Dragon Ball jugak la. Rambut pacak , dengan misi mencari disket kuasa, kihkihkih. Apedaa disket. Sekarang dah micro SD card gitew.

Majalah Ujang lak yang mempengaruhi aku untuk masuk UiTM sebab dalam tu ada karya Leen Mafia - Kampus Life kot tajuk dia, aku pong dah lupa, lama gila dah tak hapdet. Dia tu kira super duper senior la kot sebab kartun dia berkisarkan budak-budak Art and Design masa kat UiTM Shah Alam. Dalam kepalotak aku time tu, nak jadi kartunis kena masuk UiTM macam dia punya citer. Kuikuikui.

Tapi bila dapat je masuk UiTM takde pulak aku belajo buat kartun, hehehe. Hinggalah dapat buat praktikal di Revolution Enterprise, syarikat kecik yang pernah menerbitkan Majalah Urban Comics.

Kalo nak citer , panjang lagi. Tapi pendek citer nya , impian nak jadi kartunis tu sebenarnya sejak di bangku sekolah lagi, cuma nya sekarang aku tak buat dah kartun. Tak tau lah kalau datang hidayah nak buat web komik ke ape ke, wallahualam. Buat kartun ni sama macam menulis , cuma ianya lebih banyak kerja nak dibuat. Tapi bila dah terhasil tu, seronok membaca nya, tambah lagi bila orang yang membaca nya suka, memang bertambah lah seronot nye.

Till then...

Tiada ulasan: