Selasa, 8 Disember 2015

Boboiboy Punya Penangan

Anak sulung aku sekarang nak masuk 6 tahun. Yang kedua nak masuk 2 tahun.

Apa yang abang buat, adiknya pun tiru bulat-bulat sebijik macam abangnya buat. Kadang-kadang gelihati dan terhibur melayan kerenah diorang. Almaklum seperti Umi dia cakap, "Monkey see , monkey do, abang kena tunjuk contoh yang baik pada adik, baru good boy" . Ada masa , pesanan tu dapat difahami si abang, kebiasaannya buat juga contoh kurang baik seperti menjerit-jerit kat adiknya walaupun jarak cuma 1 jengkal.

Sejak kemunculan Boboiboy di kaca TV ni , si abang memang kelihatan teruja. Sampai setiap kali berjumpa dengan sepupu-sepapat yang sebaya dia pun meniru aksi Boboiboy seperti, keris petir, gempa bumi, ribut topan dan sebagainya. Aku faham situasi ni kerana mereka semua anak-anak lelaki. Sama macam aku dulu-dulu yang terhibur dengan kartun Thundercats mahupun Voltron. Yang kelakar tu, adiknya yang perempuan pun ikut join sekali berlawan. Sampai aku naik risau sebab dia sorang je perempuan di kalangan sepupu-sepapat nya. Kihkihkih.

Sekarang ni, musim si abang dah mula pandai melukis, mewarna dan memvisualisasikan apa yang dia nampak di TV. Mungkin sebab aku yang latih dia melukis dari sejak kecil, ataupun memang darah seni yang memang dah mengalir dalam tubuh badan dia. Walaupun dah pandai melukis , dia tetap nak suruh aku sebagai Sifu-nya tolong lukiskan Boboiboy kuasa air nye dengan karakter yang sebijik macam di TV. Tak boleh salah. Kalau salah, mula lah dia buat drama air mata. Haih. Touching.

Paling tak faham, nak suruh melukis mesti time pagi-pagi, time orang tengah busy nak keluar kerja, nak ke sekolah. Time-time gini memang menguji tahap kesabaran seorang sifu yang super cool. Apa yang boleh dibuat selain pujukan untuk keluar rumah tak dilayan. Aku dukung je lah, walaupun berat si Abang dah macam beras 20kg. Kalau dukung diam takpa, ini dengan kaki tangan meronta-ronta macam kena dera. Dukung dari tingkat 3 ke bawah hokey. Biasalah warga marhaen duduk flat. Sabo yolah.

Si Adik juga yang cool. Memerhati sambil menggelakkan abangnya. Kita panggil abangnya , si baby tua.

Tiada ulasan: