Rabu, 16 Disember 2015

Kisah Anakin & Luke Skywalker

Kisah anak dan bapak pada dimensi yang berlainan.

Korang mesti dah biasa dengar dua nama ni kan. Anakin dan Luke Skywalker. Bagi yang tak pernah atau pun tak tahu siapa depa ni, izinkan aku memperkenalkan serba sedikit pasal depa ni. Diorang ni adalah watak dalam Filem Star Wars - Filem Sains Fiksyen yang dicipta jauh melepasi logik pemikiran masa tentang peperangan galaksi antara pihak Empayar dan Pemberontak, hasil buah fikiran orang bijak George Lucas pada 1977. Sehingga hari ini kesan Pop Fiksyen ini telah menjana berbillion dollar buat team Star Wars.

Anakin ni bapak dia, Luke pulak anak nya yang telah terpisah sejak dilahirkan, dan Luke mempunyai seorang adik kembar bernama Puteri Leia. Anakin telah berpihak kepada sisi gelap, Luke dan Leia telah diserahkan kepada dua keluarga berbeza yang berpihak kepada sisi yang baik tapi dalam kes ini digelar pemberontak. Ibu nya bernama Amidala , mati masa melahirkan diorang. Cukup lah sampai situ, korang nak tau lanjut, korang wiki je la yek. Panjang kronologi dia sebenarnya. Huhu

Citer Star Wars ni dulu aku memang minat gila babun masa kecik-kecik dulu. Kalo melukis tak ada alien dan kapal angkasa memang tak sah. Filem ni membuatkan aku ingin tahu pasal angkasa lepas, dan sudah pastinya dalam Kitab-Kitab ada menceritakan pasal kejadian Tuhan yang tak terjangkau ni, maksud aku angkasa lepas, bulan, bintang, matahari dan sewaktu dengannya.

Dulu aku memang tak faham jalan cerita dia, cuma minat dengan alien, robot, cyborg, kapal angkasa, planet dia , R2D2 dan lain-lain seangkatan dengannya. Baru-baru ni TV dok tayang marathon Star Wars sempena nak keluar kronologi terbaru dia The Force Awaken, aku pun follow balik citer nya sikit-sikit. Lepas tu baru mula nak faham sikit-sikit apa sebenarnya yang diorang nak sampaikan. Dan ya, cerita ni ada pelajaran bagi orang-orang yang mahu berfikiran luas. Dia ada kaitan dengan kehidupan kita hari ini. Cuma nya dia dalam bentuk fiksyen lah, hiburan yang memberi sedikit pelajaran.

Kalau nak tahu apa lanjut yang diorang kisahkan ni, korang kena follow movie ni rapat-rapat, memang mantap. Aku siap ajar anak aku lukis kapal angkasa Star Wars dengan harapan zaman dia nanti dah ada kenderaan yang bersimpang siur macam dalam Star Wars tu nanti dan dia maybe salah seorang driver come pilot nya lah. Haha. Berani berimpian.

May The Force Be With You!

Tiada ulasan: